Naaimachinemuseum.nl

Aalten

Duitsland.

D.W. van Rennes naaimachine +/- 1870.

Naaimachine gebouwd door D.W. van Rennes een technische pionier. (Utrecht, 26 december 1836-30 november 1912).
Hij is vooral bekend geworden door het bouwen van hete lucht en gasmotoren, later ook petroleummotoren voor de scheepsvaart.
In 1868 toont hij in Arnhem op een tentoonstelling o.a. zijn handnaaimachine.
Een machine die naast de normale stiksteek, ook een 1 en 2 draad kettingsteek zou moeten kunnen naaien.
Helaas ontbreekt bij deze machine het daarvoor benodigde andere spoelhulsje en kan ik dit interessante gegeven niet testen.
Onderstaande tekst komt uit een gebruiksaanwijzing van D.W. van Rennes.
“Dat in ruim 8 jaar gedurende welke de fabriek bestaat , meer dan 4000 machines zijn afgeleverd, een getal dat zelfs belangrijk wordt, als men in aanmerking neemt, dat die alle “en detail” in ons land geplaatst zijn, en er voor de verdere uitbreiding van dit artikel geene kosten gemaakt zijn”.
In ieder geval zijn er weinig machines van bewaard gebleven een ervan staat er in het Centraal Museum in Utrecht maar is nu helaas niet tentoongesteld. https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/102018694/MOUT_1987_11_3.pdf

Bronnen o.a.: https://nl.wikipedia.org/wiki/Machinefabriek_Drakenburgh,_v/h_D.W._van_Rennes

van Hooff, W. H. P. M. (1987). D.W. van Rennes, een Utrechtse werktuigkundige, uitvinder en machinefabrikant.
Oud-Utrecht : Tijdschrift voor Geschiedenis van Stad en Provincie Utrecht, 60(12), 256-260.

Aan deze Pagina over de van Rennes Utrecht naaimachine wordt nog gewerkt.

.

Machine met kap.

Afgenomen werkblad met duidelijk de naam van Rennes Utrecht erop.

Machine met afgenomen met werkblad, klep van de grijper gesloten.

Grijper, spoelhulsje en afname/rem borstels .

Grijper detail zonder spoelhulsje.

Grijper, afwijkend van andere machines. Lijkt op een vroege Wilson.

Gedemonteerde grijper hier staat nummer 94 op andere plaatsten 10,

geen andere productie nummer gevonden.

Spoeltje en spoelhuis, de zijkant van het spoeltje is aan een zijde groter i.v.m. tapse vorm spoelhuis.

De inrijgvolgorde wordt met nummers aangegeven!

Naaldstang detail, met inkeping (pijl) deze is om de juiste naaldhoogte te bepalen.